30 januari 2024 | Nieuwsitems

Subsidie voor elektrische auto en bedrijfsauto 2024

Ook in 2024 is er weer nieuw budget voor subsidies op de aanschaf van elektrische auto’s, bedrijfsauto’s en trucks beschikbaar gesteld. De aanvraagloketten voor die laatste twee categorieën openen waarschijnlijk eind maart, het loket voor de elektrische auto’s is al op 9 januari jl. geopend.

Met de verschillende subsidies wil de overheid elektrisch vervoer stimuleren en zo ondernemers die willen verduurzamen een zetje geven. De subsidie voor elektrische auto’s loopt via de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Particulieren kunnen in 2024 een tegemoetkoming van € 2.950,00 krijgen als zij een nieuwe elektrische auto kopen of via private lease rijden. Voor tweedehands auto’s is de SEPP-subsidie € 2.000,00.

Subsidiebedrag SEPP in 2024 onveranderd

Het aanvraagloket voor de SEPP is op 9 januari jl. geopend. Ondernemers moeten erop letten dat zij de auto in privé aanschaffen, want de subsidie geldt alleen voor particulieren. De subsidie is verder pas aan te vragen als er een koop- of leaseovereenkomst is gesloten (dit moet na 1 januari 2024 gebeurd zijn). De auto hoeft nog niet daadwerkelijk geleverd te zijn op het moment van de aanvraag. Verder gelden onder meer als eisen dat het moet gaan om een volledig elektrische personenauto met een actieradius van minstens 120 km. De catalogusprijs moet tussen de € 12.000,00 en € 45.000,00 liggen. Alle voorwaarden staan op de site van uitvoerder RVO https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sepp

In voorgaande jaren was het SEPP-budget in sneltreinvaart op, maar in 2023 liep het lang niet zo hard. Uit onderzoek van de overheid blijkt dat automobilisten aarzelen met de aankoop vanwege de gestegen kosten voor elektriciteit en de hoge aanschafkosten. Het inzakkende enthousiasme is mede de reden dat de SEPP-subsidie in 2024 niet verlaagd is, maar op € 2.950 is blijven staan.

SEBA-subsidie bij koop elektrische bestelauto

Ondernemers die willen investeren in een elektrische bedrijfsauto, kunnen gebruikmaken van de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). De regeling geeft maximaal € 5.000,00 subsidie op de aanschaf of lease van een emissieloze bedrijfsauto. Uitgangspunt is dat de ondernemer eerst de subsidie moet aanvragen vóórdat hij de definitieve lease- of koopovereenkomst afsluit. Alle voorwaarden staan op de site van uitvoerder RVO https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/seba

Naar verwachting opent het aanvraagloket voor de SEBA dit jaar niet vóór eind maart. Het loket kan namelijk pas open als het parlement de begroting van het ministerie van Infrastructuur heeft goedgekeurd, en dat is nog niet gebeurd. Dit jaar is vooralsnog het laatste jaar voor de SEBA, dus mogelijk is het extra druk bij het loket. Een ander aandachtspunt is dat bestuurders van een elektrische bestelbus vanaf 1 juli 2024 verplicht kunnen worden om een rijbewijs C te hebben, indien de bus een te hoog toegestane maximum massa gewicht heeft voor rijbewijs B. Aan het huidige gedoogbeleid komt een einde.

Fiscaal voordeel met investeringsaftrek

Ondernemers die investeren in het verduurzamen van de bedrijfsvoering kunnen ook fiscaal voordeel claimen via de investeringsaftrek. Daarbij kan het gaat om de algemene kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), maar ook om de milieu-investeringsaftrek (MIA), die specifiek bedoeld is voor milieuvriendelijke investeringen.

Voor ondernemers die de MIA willen claimen, is het raadzaam om eerst te checken of hun beoogde aanschaf nog wel in aanmerking komt voor deze aftrek. De MIA geldt namelijk alleen voor bedrijfsmiddelen die op de zogeheten Milieulijst staan en deze lijst is met ingang van 2024 flink uitgedund. Zo kunnen ondernemers voor bijv. elektrische taxi’s en voor laadpunten voor elektrische bestelauto’s nu geen MIA meer claimen.